ESO Başkanı Kesikbaş, gündemi ve Eskişehir’i değerlendirdi
Eskişehir Sanayi Odası (ESO) Başkanı Celalettin Kesikbaş, ES TV ve KANAL 26’da televizyonlarında farklı günlerde canlı yayınlanan programlarda gündeme dair değerlendirmelerde bulundu ve ESO’nun çalışmaları konusunda bilgi verdi.
ES TV’de Gazeteciler Ali Baş, Meltem Karakaş, Arif Anbar ile Kanal 26’da Murat Taşkın ve Muharrem Esen’in sorularını yanıtlayan Başkan Kesikbaş, Eskişehir Sanayi Odası’nı dört yıl içerisinde bir marka haline getirmek için çok çalıştıklarını belirterek, “Bunu yaparken sadece Eskişehir özelinde değil, çevre illerde de yapmaya çalıştık. Ankara’da da yapmaya çalıştık, Türkiye’de de yapmaya çalıştık. Ne kadar marka değeriniz artarsa o kadar sazınız sözünüz dinlenir, insanlar size o kadar güvenir. Çünkü kurum kimliğini oluşturduktan ve o değeri en üst seviyeye çıkardıktan sonra çok daha dinlenirsiniz. Kurum, bir şey diyorsa bunun arkasında mutlaka bir gerçeklik payı vardır diye hesap edilir. O nedenle Eskişehir Sanayi Odası olarak, tüm arkadaşlarımızla bunu başardığımıza inanıyorum. Eskişehir’de 4-5 yıl önce Sanayi Odası bu kadar kentin içinde değildi, bu kadar insana değmiyordu. Biz büyük bir aileyiz. Eskişehir’de yaklaşık olarak 6 milyar dolar ciro üretiyoruz. Yaklaşık üç buçuk milyar dolar ihracat yapıyoruz. 90 bin çalışanımız var. Her aileyi üç ile çarparsanız bugün 250 bin 300 bin insanın yaşam mahalline giriyoruz. Bir şekilde onlara değiyoruz. İşte sosyal yardımlarıyla, kentin içerisindeki kültürel aktiviteleriyle, sanayicimizle, mavi yakamızla ve beyaz yakamızla bir bütün oluyoruz. Eskişehir sanayisi, Eskişehir Sanayi Odası’nın bağlı bulunduğu birlik, bütünlük aslında şehrimiz için, insanlarımız için çok da büyük bir değer üretiyor” dedi.
URAYSİM’i iyi anlamak gerek
URAYSİM projesine dair açıklamalarda bulunan ESO Başkanı Kesikbaş, "Biz sanayiciler olarak bilime ve bilimin ışığına çok inanıyoruz. URAYSİM’de bilimsel dayanağı olan ve Eskişehir’in kaderini önemli ölçüde değiştirecek bir proje olarak karşımızda duruyor. Ancak her seferinde dava açılıyor. Projeyi iyi anlamak gerekiyor. URAYSİM'in olduğu alan bir AR- GE merkezi, mükemmeliyet merkezi, üniversitenin bir parçası olacak bir alan. Orayı öyle görmek gerekiyor. İnsanlar düşünüyor ki treni yapacaklar bitirecekler, raylarda döndürecekler buna URAYSİM deniliyor. Değil, o trenin içerisinde 2 milyona yakın parça var, bunlar sertifika edilmediği sürece siz bunları kalkıp o trenlerde kullanamıyorsunuz. Trenin testi başka bir şey ama bir de komponent testleri var. Bujisinden tutun elektrik aksamına milyonlarca ürün milyonlarca test demek. Bir kere mevcut binaların olduğu yerde bu testler yapılacak. Bu bir teknoloji, bugünün vizyonu da değil 10 sene sonranın vizyonu bu. Hangi iktidar gelirse gelsin vizyon fark etmiyor. Devlet projesi ama Eskişehir'e artı değer kazandıracak, hangi anlamda bir sürü AR-GE mühendisi gidecekler testlerini yapacaklar ürünlerini test edecekler. Buraya küçük küçük birçok şirket gelecek bir değer yaratacak. Hem entelektüel değer hem parasal değer. O tren setlerinin test edildiği yer de sıkıntı değil, kaydırılabilir de. 10 kilometre öteye de gidebilir, bölgede daha yakın bir yere de” diye konuştu.
Eskişehir rüştünü ispatladı
Alpu'da özellikle URAYSİM'in tam karşısında bir İhtisas Organize Sanayi Bölgesi oluşturmak istediklerini ve bunun önemli bir proje olduğuna değinen ESO Başkanı Kesikbaş, “URAYSİM'in tam karşısında bir İhtisas Organize Sanayi Bölgesi oluşturmak istedik. Orada 3 milyon metrekarelik bir alan vardı. Ancak bunu ya doğru anlatamadık ya da doğru anlaşılamadı. Bu projeyi sık sık gündem getireceğiz çünkü çok fazlasıyla inandığım bir proje. Raylı sistemler Eskişehir için son derece önemli bunu birçok insan anlamıyor olabilir. Sanayiciler bunun anlıyor ama kamuoyu bunu anlamıyor olabilir. Neticede Eskişehir 1894'ten bu yana baktığımız zaman raylı sistemlerle ilgili kendi rüştünü ispatlamış bir kent. Bir kere otomotiv sektörüyle ilgili Eskişehir'in çok fazla şansı yok. Ancak bu konuda da boş durmuyoruz. Otomotiv sektörüyle ilgili çok çalışmalar yapıyoruz. Biz istiyoruz ki; Eskişehir raylı sistemlerin merkezi olsun, çeken çekilen bütün araçlar vagon imalatından tutunda hızlı tren setlerinin üretiminde elektrikli lokomotiflerin üretimine bunların bakımı onarımından tutun, raylı sistemlerle ilgili komponent üretimlerle bunları merkezi Eskişehir olsun. Eskişehir bu kabiliyete sahip, bu ekosisteme de sahip. Eskişehir'in de artık bu işin merkezi olması lazım çünkü tarihsel bir geçmişimiz var, kültürümüzde var bu iş ile ilgili gerçekten ben iyi bir vizyon koyduğumuza inanıyorum" dedi.
Ciddi potansiyel var
Eskişehir’in tam anlamıyla sanayi kenti olmadığını, ciddi bir sanayi potansiyeli taşıdığını anlatan ESO Başkanı Kesikbaş, “Eskişehir bir sanayi kenti değil. Evet önemli bir kent ama baktığınız zaman yüzde yüz sanayi kenti diyemem. Neticede bir turizm kenti olma yolunda güzel adımlar atıyor. Bir üniversite, öğrenci kenti olması güzel. Hizmetlerle ilgili gayet güzel şirketlerimiz var. Bir tarım kenti olduğunu söyleyemem, çünkü tarım yapılma oranı Eskişehir’de yüzde 7. Çünkü zaten kent nüfusunun yüzde 92’si Eskişehir merkezinde yaşıyor, dolayısıyla tarım toplumu zaten diyemeyiz” dedi.
Eskişehir’in mutlaka bir sanayi kenti kimliğine kavuşması gerektiğini ama bunu yaparken de hunharca ve vahşice değil çevreye duyarlı, saygılı bir anlayışla yapılabileceğine dikkat çeken Kesikbaş, “Bu işin derli toplu olması gerekiyor. İkiz dönüşüm dediğimiz yeşil ve dijital dönüşümle bu başarılabilir. Mesela Almanya’nın yüzde 4’ü sanayi arazilerinden oluşuyor. Eskişehir'de bu rakam binde 3. Bursa’da bile yüzde 1 değil. Dolayısıyla sizin ihracattaki ve gayri safi yurt içi hasıladaki rakamlarınız Eskişehir’de 10 bin dolar. Bu değerlere bakıldığı zaman Eskişehir sanayi kenti değil. Olmalı mı? Elbette olmalı. Mesela İtalya'da Torino kenti ciddi bir sanayi şehridir. Aynı zamanda tarihle iç içedir, kültürle iç içedir, futbolla iç içedir. Mekanlar, imkanlar, ortam çok iyi düzenlenmiştir. Bizim bu işe kırsaldan başlamamız gerekiyor. Bu iş her şeyi şehrin merkezine getirerek oluşturabileceğimiz bir altyapı değil. Biz Sanayi Odası olarak bunun planlarını yaptık” diye konuştu.